Інформатика. Комп’ютерні науки. Кібербезпека Новинки Технічні та спеціальні

Технології баз даних : навчально-практичний посібник

Лют 09, 2025

Технології баз даних : навчально-практичний посібник / уклад. А. А. Гаврилова, С. С. Погасій, Р. В. Корольов, В. С. Хвостенко, Т. С. Мілевська ; за заг. ред. С. П. Євсеєва. – Харків : НТУ «ХПІ», – Львів : «Новий Світ-2000», 2025. – 222 с. – (Серія «Кібербезпека та штучний інтелект»).
ISBN 978-966-418-516-2

380,00 грн.
Форма: друкована книга (видання) 222 с. (чорно-білі)
Папір офсетний. Формат: 60х84/16
Обкладинка: м’яка
Мова: українська

Навчально-практичний посібник присвячений основним питанням навчальної дисципліни «Організація та безпека баз даних», яка викладається на 4 курсі бакалаврата за освітньою програмою «Кібербезпека». Запропоновано матеріали лекційних занять та методичні вказівки з лабораторного практикуму за навчальною програмою дисципліни.
Практична частина реалізована через виконання практичних завдань в лабораторній частині посібника та закріплюється шляхом самостійноговиконання завдань за варіантами в частині «Завдання для виконання підсумкової роботи».
Посібник може бути використано здобувачами спеціальності 125 «Кібербезпека та захист інформації» денної та заочної форми навчання.

ПЕРЕДМОВА
“Організація та безпека баз даних” входить до спеціальної (фахової) підготовки бакалавра галузі знань 12 – Інформаційні технології, спеціальності 125 – Кібербезпека та захист інформації, освітньої програми “Кібербезпека”.
Метою викладання навчальної дисципліни “Організація та безпека баз даних” є сформувати у слухачів знання, вміння та навички, необхідні для ефективного використання засобів сучасних інформаційних систем (Систем управління базами даних) у своїй майбутній професійній діяльності, формування у слухачів знань, вмінь та навичок з проєктування, розробки баз даних, використання сучасних мов запитів до баз даних, методів оптимізації, які застосовуються в процесі їх експлуатації, а також підвищення рівня теоретичних знань про основи баз даних.
В програмі навчальної дисципліни “Організація та безпека баз даних” велика увага приділяється теорії реляційних баз даних. При вивчені теорії реляційних баз даних неможливо обійтися без матеріалу, який відноситься до мови запитів SQL. Саме мові запитів SQL присвячено дану методичну розробку, так як на сьогодні інтерфейси, засновані на SQL, підтримуються майже у всіх існуючих системах управління базами даних (СУБД), навіть таких, які не розроблялися як реляційні системи. У даному навчальному посібнику розглянуто формування баз даних в додатку MS Excel, типи даних, допустимі в мові SQL і в SQL-орієнтованих базах даних, а також мовні засоби визначення, маніпулювання, управління даними та транзакціями. Для кращого розуміння студентами теоретичного матеріалу, виклад супроводжується прикладами запитів. Для контролю якості знань студентів в кінці кожної лабораторної роботи надані запитання.
У посібнику детально викладено методичний матеріал даної дисципліни. Він складається з теоретичної частини, де викладено лекційний матеріал, та лабораторного практикуму.
У теоретичній частині розглянуті питання, пов’язані із особливостями формування реляційної моделі даних, формуванням SQL-запиту на вибірку даних, створення бази даних SQL, групуванню та сортуванню даних, використанню підзапитів, правилам маніпуляції з таблицями бази даних та модифікації даних, а також захищені бази даних в СУБД Firebird.
Лабораторний практикум призначений для відображення основних підходів зі створення бази даних в додатку MS Excel, демонстрації виконання типових операцій із базами даних засобами СУБД MySQL та PostgreSQL, а також розгортанню СУБД Firebird з підтримкою шифрування.
Після засвоєння теоретичного та практичного матеріалу передбачено його закріплення через виконання самостійних завдань за варіантами з наданням необхідного для цього складу тренувальних таблиць баз даних.
Навчальна дисципліна викладається на четвертому курсі бакалаврата за освітньою програмою “Кібербезпека”.
Вона складається з 32 лекційних годин, де студенти можуть опанувати теоретичну інформацію, та лабораторного практикуму (16 годин), що складається з десяти робіт різного рівня складності.
На лабораторний практикум припадає щонайменше 50 балів, які студент повинен набрати, комбінуючи в довільний спосіб кількість виконаних лабораторних робіт.
Посібник призначений для студентів денної та заочної форми навчання.